A gondolataimban

/Az értékekről

Az értékekről

A fiaimmal és az akkori kedvesemmel, a lengyel származású Ewával végigjártuk az auschwitzi tábor-múzeumot. Döbbenten hallgattuk, amikor Ewa lefordította azokat a feliratokat, amelyek csak lengyelül voltak láthatóak; ő pedig ugyanilyen döbbenettel hallgatta, amikor arról meséltünk neki, hogy hogyan jelent meg ugyanez a magyarországi „mindennapokban”.

A hírhedt kivégzőfal (tudom: nem az eredeti, hanem annak rekonstrukciója) előtt az került szóba, hogy melyek az életnek azok a pillanatai, amikor az embernek nincs semmi választási lehetősége.

Az akkor 19 éves Zoli fiam ezt mondta: nincs olyan helyzet, amelyben az ember ne választhatna, ne dönthetne – ha másban nem, akkor legalább abban, hogy hogyan fogja fel a helyzetet, a helyzetét.

De vajon mi határozza meg a döntéseinket, a választásainkat?

A tanulási, tanulás-segítési „élethelyzethez igazított” módszertan részeként hivatkozom a teljesítmény-motiváció elvárás-érték modelljére [link], amely alapos felmérésre hivatkozva azt a – nem igazán meglepő – állítást teszi, hogy döntési helyzetekben azt választjuk, ami nagyobb értéket képvisel a számunkra. Érdekes és fontos „levezetést” is mutat arra, hogy ezek az értékeink hogyan alakulnak ki; a módszertan ismertetése pedig kitér arra is, hogy hogyan alakíthatóak.

Az alábbiakban nem az értékrendünk kialakulásáról és alakításáról esik szó, hanem egyes értékek jelentéséről, a megnyilvánulásaikról.

2019-09-06T00:01:16+00:00

Szóljon hozzá!

Ez a weboldal az Akismet szolgáltatását használja a spam kiszűrésére. Tudjunk meg többet arról, hogyan dolgozzák fel a hozzászólásunk adatait..